Sangyeoul Kim
<Différance>
2022.06.22 – 07.06
101-5 Cheongdamdong, Gangnamgu, Seoul
김상열 개인전:《Différance》
2022.06.22 – 07.06
유진갤러리, 서울 강남구 압구정로71길 14 (청담동 101-5)
“나에게 있어 자연은 작업의 시작점이며 지극히 보여지는 가시적 의미를 넘어 나를 알아가고 세상의 이치를 알아가는 수행자의 그것과 다르지 않다. 나의 작품 속 자연은 단순한 재현을 위한 대상이 아니라, 예술의 본질을 향한 사유의 공간이 되길 원한다. 스스로 그러하다는 ‘자연(自然)’의 이치처럼 자연스럽게 이미지가 발현되기를 바란다.”
-작가노트
유진갤러리는 2022년 6월 22일부터 7월 6일까지 한국 미술의 중추를 담당하는 대표적인 작가 김상열(b.1966)의 21번째 개인전 《Différance》를개최한다. 본 전시는 유진갤러리와 김상열이 전속계약을 체결한 후 갖는 첫 개인전으로서 그의 예술적 커리어를 심도 있게 조망하는 자리이다. 김상열은 신비로우면서도 경외심 가득한 자연의 미감을 그만의 독보적인 수행적 회화로 담아낸다. 전시는 그의 시그니처인 Secret Garden과 Wind Garden 시리즈의 2022년 신작들을 비롯하여 20년이 넘는 시간 동안 이어온 그의 작품 세계를 다채로운 감각으로 만나볼 수 있다. 특히, 본 전시를 위해 작업한 그의500호 대형 신작을 선보이는 기회를 제공한다. 전시는 그간 김상열이 걸어온 예술적 커리어를 아카이브의 형태로 재조명하고 회화란 무엇인가에 대한 질문을 제시한다.
김상열의 Secret Garden 시리즈는 그에게 명성을 가져다주었다. 작업실에서 먼지가 쌓인 흔적에서 영감을 받아 시작하게 된 그만의 독특한 작업은 그야말로 비밀스러운 감각을 발산한다. 흑백의 이미지는 마치 창호지 너머 어른거리는 잎의 그림자를 연상하게 하며 한편으로는 짙은 안갯속, 또는 눈보라속에서 희미하게 드러나는 초현실적인 느낌을 주기도 한다. 캔버스에 자연적 오브제를 배치하고 물감을 분사하기를 반복하여 수많은 섬세한 레이어들로 이루어진 Secret Garden 시리즈는 시간의 축적으로 완성되며 자연을 대하는 그의 경외와 회화에 대한 그의 철학이 담겨있다. 이번 전시에는 그의 흑백 작업뿐만 아니라, 최근 한 층 다채로워진 컬러 시리즈들도 함께 만나볼 수 있어 깊이를 더한다.
그러나 전시에서 가장 돋보이는 것은 단연코 최근 작업인 Wind Garden 시리즈이다. 겨울철 화목난로를 때고 남은 재를 캔버스에 미디엄과 섞어 바르고, 물감을 도포한 후 첩첩이 쌓인 산줄기의 형상을 천천히 드러내는 작업으로, 이전 시리즈와 비교하여 추상성을 지니며 관람객에게 공감각적인 감상을 갖게 한다. 작가는 형태의 네거티브에 색을 부여하는 방식을 취하고 있다. 이는 그가 자연을 효과적으로 화폭에 옮기기 위한 수년간의 고민의 결과이다. 그의 회화는 본 전시의 제목이자 프랑스의 철학자 자크 데리다(Jacques Derrida)가 이야기한 ‘차연différance’의 개념을 떠올리게 한다. 차연은 ‘차이’와 ‘지연‘이 결합한 단어로, 차이를 뜻하는 ‘différence’의 e가 a로 대체되는 시간의 결합에 의해 발생하는 것이다. 이는 의미의 중첩과 다른 해석을 통해 지워짐을 뜻한다. 흔적은 존재하는 동시에 부재(不在) 하는 것이다’라는 데리다의 말처럼, Wind Garden시리즈는 자연, 바람, 산의 흔적을 오감으로 느끼게 한다. 가령 고요한 산의 실루엣에서 대양의 파도 소리를 느낄 수 있으며, 저 멀리서 한 줄기 불어온 바람은 피부에 닿는 듯하다. 서로 다른 농도의 색면(色面)이 중첩되어 완성된 그의 회화는 추상성을 띠면서 구상과 추상 그 사이에 놓여있다. 이러한 그의 화면은 심미성과 맞닿아 있으면서 회화의 가능성에 대해 질문하고 그 본질에 근접하고자 하는 연구이다.
김상열의 작품은 국립현대미술관 미술은행, 대구미술관, 수피아 미술관 등 기관에 그의 작품이 소장되어 있다. 또한, 동양과 서양적 아름다움의 미묘한 조화를 만들어내는 그는 국내뿐만 아니라 해외에서도 많은 러브콜을 받고 있다.
Sang Yeoul Kim: Différance
“For me, the nature has always been the origin of my work as well as something beyond that is merely visible, it is the way of discipline to discover myself and the world. The nature depicted in my work is not only representation, but a space of speculation directed towards the essence of art.”
-Artist note
Eugene Gallery is delighted to present the 21st solo exhibition of Kim Sang Yeoul (b.1966), différance, who has been leading the mainstream Korean fine art scenes. The exhibition highlights and overlooks his artistic career ranging over 20 years. In particular, it is the first show of him after signing an exclusive contract with Eugene Gallery. Kim Sang Yeoul incorporates rather mysterious scenery and his reverence of nature in his paintings. The exhibition provides an opportunity to fully appreciate an array of Kim’s signature works named Secret Garden and Wind Garden series executed throughout his career as well as a large-scale triptych sizing over 5 meters specially commissioned for this show. In doing so, Eugene Gallery illuminates and archives his world of art and poses question of what painting is.
Secret Garden series gave Kim a great fame. Inspired by the traces of dust in his atelier, his distinctive methodology of painting exudes a truly secretive mood. Looking at his black and white paintings, the viewers unfold their rich imagination. They can think of glimmering shadow of leaves cast on curtains; they are provided with a surreal feeling of a foggy landscape. The exhibition is also enriched by his relatively recent works, the colored pieces of Secret Garden. Kim’s artistic practice involves arranging natural objects on his canvas and delicately spraying the paints to create the shadowy images. Repeating this process over a prolonged amount of time, the paintings consist of countless layers that seem incredibly flawless. This is the way that Kim reflects his awe of nature and attitude toward the being of painting itself.
However, the most notable body of art in this exhibition is indeed Kim’s Wind Garden series. In contrast to previous series, Wind Garden shows more abstract imagery and yields multi-sensory appreciation. In the beginning, Kim applies ash that he collects from his fireplace and covers the surface with dark acrylic paints in order to give visual depth. Then, he reveals the silhouettes of deep mountains with brighter colors that eventually seem beautifully layered. As a result of continued contemplation and perseverance to bring the image of nature more effectively to his canvas, the artist chooses to color the negative area to form the image.
Besides, Kim’s paintings and his artistic process remind us of the concept of différance, which is also the title of the show. A term coined by a French philosopher Jacques Derrida, it combines the meaning of ‘to differ’ and ‘to defer’. It happens by the time when the ‘e’ is being replaced by ‘a’ in the word différence. Briefly saying, the meaning is reiterated and slipped away with another interpretation. Traces are present but simultaneously absent. Wind Garden allows the viewers to feel the traces of nature with five senses. For instance, the silhouettes of mountains bring the melody of an ocean; a breeze from far away lands upon our skin. When it comes to Kim’s canvas, the accumulated colored fields with various density provide an abstractness thereby positioning his work of art somewhere in between abstract and figurative. His research like what is mentioned is his endeavor to surmount the boundaries of paintings and to reach the essence of art.
Sang Yeoul Kim’s works are collected in largely across museums including the National Museum of Modern and Contemporary Arts, Korea; Daegu Museum of Art. Harmonizing the aesthetics of the east and west, he is widely welcomed and wanted internationally. Furthermore, this solo exhibition of Kim shall be an opportunity for Eugene Gallery to offer Kim’s work to collectors with considerable depth and expertise.